Премиера в България: 09.11.2018г.
Световна премиера: 09.11.2018г.
Жанр: Криминален, Драма, Трилър
Продължителност: 117 минути
Формат: 2D
Сценарист: Федерико Алварес, Джей Басу, Стивън Найт, Стиг Ларшон и Давид Лагеркранс (роман)
Режисьор: Федерико Алварес
В ролите: Клеър Фой, Сверир Гюднасон, Силвия Хокс, Камерън Бритън, Клес Банг, Вики Крипс, Лакейт Станфилд, Камерън Бритън, Кристофър Конвери
Разпространител: Александра филмс / Sony Pictures Entertainment

Непокорната аутична хакерка Лисбет Саландер и журналистът Микаел Бломквист са оплетени в мрежа от шпиони, киберпрестъпници и корумпирани правителствени чиновници.
В опасните приключения на тандема са замесени американската Агенция за национална сигурност, руската мафия и шведски топизследовател, разработил алгоритъм за създаване на изкуствен интелект. Изплува и един призрак от миналото на Лисбет – нейната омразна сестра-близначка Камила.

Информация за продукцията

ЛИСБЕТ САЛАНДЕР (Клеър Фой) може да не се нуждае от света, но светът се нуждае от Лисбет Саландер.

От нейната външност. От нейната татуировка. От нейните умения. От нейната решителност.

Буйната звезда, заела се да раздава справедливост, от невероятно популярната трилогия Милениум на Стиг Ларшон от мрачни, изпълнени с неочаквани обрати, кибер трилъри, в които водеща тема е отмъщението, и четири възхвалявани кино екранизации, работещата за себе си хакерка Лисбет Саландер е всичко, от което един днешен герой има нужда. Тя е умна, изобретателна, водена от своите демони, но отказваща да им се предаде, и с поведение в стил „сама срещу целия свят“, което й е напълно достатъчно да разобличава мъже, склонни към насилие, прикрити убийци или всеки, който е достатъчно глупав, за да се изпречи на пътя й.

Сега в напрегнатия трилър МОМИЧЕТО В ПАЯЖИНАТА феновете ще преживеят едно съвсем ново приключение на Лисбет Саландер, в което тази аутсайдерка, която не се вписва никъде – най-оригиналния и интригуващ воин в защита на правосъдието през 21 век – поема на една от най-опасните си и прекалено лични мисии досега.

Когато учен я наема, за да открадне негова разработка от американците, Лисбет се оказва замесена в мрачна и изпълнена с насилие паяжина от интриги, след като мистериозни сили отмъкват всички данни, подпалват апартамента й и я оставят да умре. С помощта на един стар приятел, журналиста МИКАЕЛ БЛУМКВИС, действащ като нетипичен съюзник, Лисбет трябва да се впусне в опасно приключение, за да открие хакерите, да спаси малкия син на учения, и да си възвърне това, което й е откраднато. Докато паяжината се затяга, тя е измъчвана от сенките на своето собствено мистериозно минало.

Лошите мъже по света могат да се изправят срещу Лисбет Саландер на техен собствен риск. Но за всички онези, които се нуждаят от един нов герой – уязвимите и без право на глас – тя е онази избухлива бунтовничка с чувство за справедливост, от която може би се нуждаем повече от всякога.

МОМИЧЕТО В ПАЯЖИНАТА е първата екранизация по най-новия световен бестселър на Давид Лагеркранс, който продължава книгите от прочутата поредица Милениум, създадени от Стиг Ларшон. Носителката на „Еми“ и „Златен глобус“ Клеър Фой, звездата от сериала „Короната“, играе отхвърления защитник на правосъдието Лисбет Саландер под режисурата на изгряващия кино талант Феде Алварес, режисьор на смайващия трилър от 2016 г. Не дишай.

Освен Клеър Фой, Сверир Гуднасон (Борг-Макенроу) е в ролята на Микаел Блумквист, Лакийт Станфийлд (Бягай!) е в ролята на Ед Нийдъм, Силвия Хоукс (Блейд Рънър 2049) е в ролята на Камила Саландер, Стивън Мърчант (Логан) е в ролята на Франс Балдер, Клаес Банг (Квадратът) е в ролята на Ян Холстер, Кристофър Конвъри е в ролята на Аугуст Балдер, Вики Крипс (Невидима нишка) е в ролята на Ерика Бергер, Камерън Брайтън (Mindhunter) е в ролята на Чумата и Синьове Макоди Лунд (Ловци на глави) е в ролята на Габриела Грейн.

Работата по новата глава в поредицата Милениум – базирана на световния литературен феномен, създаден от Стиг Ларшон и продължен от Давид Лагеркранс – започна през януари 2018 г. в Берлин, а снимките приключват през април в Стокхолм.

Сценарият е дело на Джей Басу, Феде Алварес и Стивън Найт, по мотиви от световния бестселър на Давид Лагеркранс. Скот Ръдин, Илай Буш, Оле Сьондберг, Сьорен Стермос, Берна Левин, Ейми Паскал и Елизабет Кантилън са продуценти на новия филм от поредицата.

МОМИЧЕТО В ПАЯЖИНАТА е първата книга от поредицата бестселъри, която се сдобива първо с англоезична екранизация. Предишните книги от поредицата бяха първоначално заснети на шведски, а Мъжете, които мразеха жените беше римейк на шведския филм. Той се превърна в хит по целия свят, с приходи над 230 милиона долара.

Студиото продължава подготовката за екранизация на следващата книга от поредицата Милениум – Мъжът, който търсеше сянката си. Columbia Pictures притежава правата върху всички бъдещи книги от поредицата.

Книгите от поредицата Милениум са бестселъри по целия свят. Само първите четири книги досега са продадени в тираж над 86 милиона копия.

Columbia Pictures и Metro Goldwyn Mayer Pictures представят заедно с Regency Enterprises продукция на Scott Rudin/Yellow Bird/Pascal Pictures/Cantillon Company, филм на Феде Алварес, Момичето в паяжината. С участието на Клеър Фой, Сверир Гуднасон, Лакийт Станфийлд, Силвия Хоукс и Стивън Мърчант. Режисьор Феде Алварес. Продуценти Скот Ръдин, Илай Буш, Оле Сьондберг, Сьорен Стермос, Берна Левин, Ейми Паскал и Елизабет Кантилън. Сценаристи Джай Басу, Феде Алварес и Стивън Найт. По мотиви от романа на Давид Лагеркранс, с героите, създадени от Стиг Ларшон. Оригиналните романи от поредицата Миленум са публикувани от Norstedts. Изпълнителни продуценти са Арнън Милчан, Робърт Дж. Дормън, Дейвид Финчър, Лайн Уинтър, Ским Фънч, Йоханес Йенсен и Ани Форби Фернандес. Оператор Педро Луке Бриозо. Художник Ив Стюарт. Монтаж Татяна С. Ригъл. Костюми Карлос Розарио. Музика Роке Баньос.

ЗА ФИЛМА

Читателите по целия свят превърнаха книгите от поредицата Милениум в едни от най-успешните романи, издадени през новия век. Принос за това има експлозивното присъствие на Лисбет Саландер, най-открояващата се героиня на Стиг Ларшон. След четири изключително добре приети кино адаптации, емблематичното влияние на Лисбет върху нейните фенове се засили. Така че когато през 2015 г. се появи продължението на романите „Онова, което не те убива“, дело на Давид Лагеркранс, следващият филм в популярната поредица на Sony Pictures вече беше ясен.

„Светът е готов да посрещне героиня, раздаваща правосъдие като Лисбет Саландер“, казва продуцентката Ейми Паскал. „Тя е герой в очите на онеправданите и уязвимите и действа по свои собствени правила. Просто няма друга като нея. Филмът излиза в подходящия момент и има още много истории за разказване“.

В същото време Sony Pictures са щастливи от боксофис успеха и от креативността на изгряващия режисьор Феде Алварес. Продуцентите, които разработват поредицата, имат огромното желание да изведат историята в нова посока – тя да е още по-наситена с динамика и приключения, като същевременно задоволи всички запалени фенове на прочутата героиня. За това те намират правилния човек в лицето на новия кино талант Алварес. Той има точното усещане за проекта и доказателство за това са неговия римейк на хорър класиката Злите мъртви от 2013 г. и оригиналния трилър Не дишай от 2016 г. С опита на продуцентите по отношение на литературния първоизточник и амбицията на Алварес да надскача жанровите ограничения, и желанието на студиото да продължи да работи с режисьор, който вече е част от семейството, изглежда съвсем естествено Алварес да застане начело на екипа на Момичето в паяжината.

Алварес приема възможността да демонстрира уменията си в създаването на напрегнати моменти и заредени с емоции взаимоотношения между героите на тази драматична и изпълнена с екшън история. „Основното нещо, което за мен беше определящо, е че този филм не изглежда като нищо правено досега, а когато става въпрос за избор на следващия ми проект, винаги това е основното“, казва режисьорът. „Специално в този проект имаше нещо, което ми даде възможност да направя филм, който да се отличава от всичко останало. Това е странна комбинация от екшън филм, драматична история със силни герои и скандинавски черен трилър. Всички тези елементи, съчетани по определен начин, го превръщат в нещо много, много различно“.

Начело на този списък от завладяващи елементи за Алварес, разбира се, е Лисбет Саландер. Тя за първи път заема основно място в една от историите на Милениум като главен герой в нея, вместо поддържащ персонаж. „Лисбет е причината да реша да се заема с този филм“, отбелязва Алварес. „Тя прави нещо, което е от съществено значение за времената, в които живеем. Лисбет е като говорител на жените, който казва: Стига толкова!“

Алварес споделя, че една от най-отличителните черти в характера на Лисбет е желанието й да се бори, което той представя с пълна сила в Момичето в паяжината. „Лисбет в никакъв случай не може да се превърне в жертва“, отбелязва той. „Няма значение с какво се опитвате да я смажете, тя няма да се поддаде – тя ще се бори до последно, което в тази история е представено най-добре в сравнение с тези преди нея. Ще видите желязната й воля. Няма значение колко удари е понесла, колко пъти е била прецаквана или поставяна на колене. Тя отново ще се изправи и ще продължи да се бори. Мисля, че в това отношение всеки ще се припознае в нея“.

Лисбет Саландер, хакерката с безкрайно много татуировки, е роля, за която всеки актьор би мечтал: находчива, с много таланти, сурова, мистериозна, необикновена, но с ясното чувство кое е правилно и кое грешно. Злодеите разпалват нейната страст за справедливост, особено ако тяхна мишена са най-уязвимите. И след като Лисбет е олицетворение на модерния супергерой, голямото предизвикателство пред екипа на продукцията е да намерят подходящия актьор за ролята – не по-различно от това да се намери подходящия Джеймс Бонд или Супермен. Точно затова Алварес, заедно с Паскал, Кантилън и останалите продуценти на Момичето в паяжината, са развълнувани, че звездата от „Короната“ Клеър Фой, един от най-завладяващите актьорски таланти на големия и малкия екран за последните години, проявява интерес към възможността да поеме ролята.

„Това е историята на Лисбет Саландер, която не сме виждали досега на екрана, и съвсем нова интерпретация на образа от Клеър Фой“, отбелязва продуцентката Елизабет Кантилън. „Клеър изглежда безстрашна само като я видите, но тя наистина се превърна в Лисбет чрез своята вътрешна трансформация – тя стана тази силна героиня, която прикрива колко е уязвима“.

Алварес, почитател на „Короната“ и на отличеното с награди представяне на Фой на младата кралица Елизабет II казва, че редкият талант на британската звезда да навлиза дълбоко в образа е идеален за пресъздаване на неизказаните мисли на Лисбет Саландер. „От първата й сцена в „Короната“, се влюбих в начина, по който тя успя да представи тази емоционална история“, споделя Алварес. „Тя е способна да пресъздаде море от потиснати емоции само с очите си“.

Фой вече е фен на книгите от поредицата Милениум, както и на героинята Лисбет. „Обожавам книгите“, казва тя. „По това време бях малко над 20-годишна и четях за момиче на същата възраст. Научих наистина много неща от книгите, особено от историите около Лисбет и това колко интересна е тя като личност, от която не спираш да се вълнуваш“.

Според Фой, Лисбет, която ще видим в Момичето в паяжината, е пораснала след съдбоносните събития в първите три книги, но все още не е напълно наясно от къде е тръгнала и накъде отива. „Тя вече не е под опеката на държавата“, отбелязва Фой. „Лисбет е напълно независима. Тя разполага с доста пари, но според мен е доста пропаднала. Тя е боец и дълго време се е борила с какво ли не, но като че ли в този филм тя няма цел за отстояване. Така че тя донякъде е правила доста грешни ходове, за да намери правилния изход. Но тя е по-силна, отколкото изглежда. Тя е класически образец за поговорката „не съдете за книгата по корицата й“.

Според Фой в този филм ще видим онази част от характера на Лисбет, която е засегната от травма в миналото и поради която й е трудно да формира нормални връзки. В същото време това е причината героинята да поеме на мисия, в която ще бъдат тествани уменията й да надвие злото и да защити онеправданите. „Като че ли две части от живота на Лисбет се срещат и се сблъскват по един драматичен начин“, добавя Фой. „От една страна имаме нейното чувство за социална справедливост и желанието й да поправи неправдите в обществото по един спонтанен начин, като вземе закона в свои ръце. От друга, тя ще трябва да се изправи срещу неразрешен проблем от миналото, свързан със сестра й, любовта й към нея, която тя не желае да признае и за която не желае да й бъде напомняно. Всъщност става дума за опита й да избяга от миналото, което обаче неизменно ще я застигне“.

Според Феде Алварес, що се касае до комбинацията от огнена решителност и социална дисфункционалност, привличането на Фой е гаранция, че публиката ще стане свидетел на една напълно уникална Лисбет. „Клеър е тази, заради която нещата се получиха“, споделя Алварес. „Това, което ме очарова при правенето на филми е, че познавайки Клеър като човек знам, че тя няма нищо общо в действителност с Лисбет. В същото време обаче, тя е толкова добра актриса, че успя да се превърне в този образ, да разбере героинята си и да я изиграе по завладяващ начин“.

За Фой работата с Алварес е преживяване, изпълнено с живот и просветление. „Много хора вече са наясно, но той наистина е изключително специален режисьор“, казва Фой. „Толкова е музикален. Разбира правенето на филми все едно е част от публиката, но и режисьор в същото време, което според мен е много, много рядко качество. Наясно е, че трябва да промениш ритъма и темпото на филма, за да предадеш нещо важно от историята, но и да не загубиш интереса на зрителите и да ги оставиш да научат нещо ново за героя. Той създава и контролира всичко това по един музикален начин“.

Що са касае до останалите роли във филма, независимо дали са образи познати ни от предишните появи на Лисбет на голям екран или нови лица, Алварес подхожда, търсейки не само най-добрия актьор за всяка роля, но имайки предвид и факта, че действието се развива в Европа. Алварес споделя: „Целта ми беше да открия най-добрите актьори, без да имам предвид славата им. Искахме нещата да изглеждат истински, т.е. ако героите са от различни европейски държави, нека се опитаме и актьорите да са от там“.

Сверир Гуднасон, който е с исландско-шведски произход и набра популярност с ролята на шведската тенис легенда Бьорн Борг в Борг-Макенроу, поема задачата да влезе в образа на разследващия журналист Микаел Блумквист, приятел и съюзник на Лисбет Саландер. Според Гуднасон, подобно на Лисбет, Блумквист е „човек, поправящ неправдите“ и във вселената на Милениум „той вероятно е единственият човек, на който Лисбет има доверие. Разбира се, те са изключително различни един от друг, но споделят едни и същи ценности. Той е в търсене на справедливостта“.

Гуднасон добавя: „В началото на историята той се е спуснал по надолнището. Пие прекалено много и е изтласкан от собственото си списание от журналисти, търсещи евтини сензации. Не е виждал Лисбет от почти три години, но тя се завръща, молейки го за помощ, което събужда желанието му за живот“.

Според Алварес, Гуднасон внася „различна свежест“ в ролята на Блумквист, герой, на който режисьорът се възхищава, заради отношенията му с Лисбет. „Той нито за миг не съди Лисбет и я приема такава каквато е. Това е много хуманно качество и когато се запознах със Сверир, той се вписа страхотно в образа. Имаха невероятна химия с Клеър. Беше красиво да ги наблюдаваш“.

В Гуднасон Клеър Фой намира истински партньор в търсенето на истината за всяка една сцена. „Той е винаги ангажиран, а и е много умен човек така или иначе“, казва Фой. „Просто е брилянтен актьор, невероятен е“.

По същия начин и Гуднасон не пести хвалби за начина, по който Фой влиза в образа на Лисбет. „Тя не само е брилянтна актриса“, казва той. „Тя е фокусирана и решителна и наистина разбира героинята. Успя да превърне Лисбет Саландър в нейната собствена Лисбет. Клеър е толкова мил човек, с когото се работи изключително лесно“.

Възхищението му не подминава и Феде Алварес, когото Гуднасон нарича „брилянтен режисьор. Той е невероятно умен и има ясна визия за това, което иска да направи. И внимателно ви води в тази посока. Беше удоволствие да работим заедно“.

В хода на историята миналото на Лисбет Саландър се завръща под формата на отдавна изчезналата й сестра Камила. За ролята на тази мистична фигура от тежкото минало на Лисбет, Алварес избира холандската актриса Силвия Хоукс, която направи своя звезден пробив с участието си в Блейд Рънър 2049. „Гледах я в Блейд Рънър и наистина бях зашеметен“, споделя Алварес. „Тя е толкова добра, силна и различна, и в същото време непредсказуема като актриса. Винаги съм търсил това, което не очаквате, и беше чудесно да работим с нея“.

За разлика от Фой и Гуднасон, Хоукс е натоварена със задачата да пресъздаде нов, непоказван досега герой от поредицата Милениум. В подготовката си да изиграе Камила, Хоукс се възползва от факта, че това е дебют за героинята, и оставя въображението й да се развихри. „Имаше много празни страници, които чакаха да бъдат запълнени“, казва тя. „Това ми хареса в героинята, за която не знаем почти нищо. Но бях наясно със света на Лисбет Саландър. И наблюдавайки я, се замислих каква би била сестра й. Тя е нейно отражение, но по един много по-различен начин, който разкрива нещо за Лисбет, което публиката дълго е очаквала да види. След като сме гледали коравата Лисбет толкова много години, сега искаме да научим каква е била тя на младини? Как е станала това, което е днес? Да разсъждавам върху Лисбет бе един много интересен начин да пресъздам този нов персонаж. Обичам да проучвам. Смятам, че този психологически аспект е сред любимите ми неща в актьорството“.

Хоукс също така откликва на начина, по който Алварес режисира, започвайки с ясното съзнание за това, което желае, но винаги оставяйки възможност за сътрудничество с актьорите. „Той бе изключително отворен към идеите и възгледите на останалите“, споделя Хоукс. „Импровизирахме доста. Имаше доста свобода в сцените. Беше много интересен и приятен начин за работа с един режисьор“.

За ролята на агента от Агенцията за национална сигурност Ед Нийдъм, герой, който преследва Лисбет Саландър след като тя пробива неговата защита и отмъква важен код, Алварес се обръща към Лакийт Станфийлд (сериала Атланта, Sorry to Bother You). „Искахме нещо по-вълнуващо и различно“, споделя Алварес, който вижда в историята на Нийдъм, оказал се далеч от свои води в Швеция, още една възможност да преобърне очакванията на публиката. „Лакийт се забавлява много. Справи се чудесно, което може да се усети в самата история“.

Запълвайки международния си актьорски състав, Алварес добавя и Клаес Банг (Квадратът) като мистериозна фигура по петите на Лисбет; Стивън Мърчант (Hello Ladies, Логан) като компютърния магьосник Франс Балдер, който се обръща към Лисбет в своята обречена кауза; Кристофър Конвъри като сина му Аугуст; Синьове Макоди Лунд като Габриела Грейн, главата на шведското разузнаване; и Вики Крипс (Невидима нишка) като Ерика Бергер, редактор на Милениум.

ЗА СНИМАЧНИЯ ПРОЦЕС 

Създаването на визията на Момичето в паяжината започва в самия момент, в който Феде Алварес събира своя творчески екип, с когото режисьорът е работил и по Злите мъртви и Не дишай. Операторът Педро Луке Бриозо, дизайнерът на костюмите Карлос Розарио и композиторът Роке Баньос са си сътрудничели с Алварес в миналото, като към тях се присъединяват четирикратно номинираната за „Оскар“ художничка Ив Стюарт и номинираната за работата си по Аз, Тоня монтажистка Татяна С. Ригъл. “Единственият начин да се справя със задачата, а именно да създам единна визия заедно с други хора, бе да се обградя с екип, чиито вкус и стил са ми известни“, споделя Алварес. „В началото им позволявам да се развихрят. Мисля, че това е най-добрият начин да изкараш най-доброто, на което са способни, с надеждата, че те ще допринесат със собствените си възгледи за нещата. След това мога да ги насоча да поемат в определена посока, но избирайки правилните хора като режисьор ще имаш по-малко работа, защото те вече ще са поели по правилния път“.

„Феде и аз се познаваме, откакто бяхме на 20. Заедно започнахме в този бизнес, когато той беше монтажист, а аз асистент оператор“, споделя Луке, който е помагал на своя приятел за снимките на Злите мъртви и по-късно става оператор на Не дишай. „Виждаме нещата по еднакъв начин; харесваме един и същ тип филми. Той е гениален и особено ми харесва начина, по който работи. Предизвиква ни, задава правилните въпроси и ни кара да мислим. Правейки това, изведнъж всичко се получава по-добре“.

Все пак няма друг образ като Лисбет Саландер. „Не се задоволихме с нормалното. Операторската работа трябва да ви разкаже нещо за историята и героите. Локацията, костюмите, светлината, камерата, контрастът – всичко трябва да е експресивно, дори шокиращо. Сцените в снега, всеки път, когато Клеър е на екран – очите й са толкова изразителни, тя умее да пресъздава емоции по изключителен начин“, добавя Луке.

„Има постоянно противоречие във филмите ми и в подхода ми с Педро“, споделя Алварес. „Съществува една поговорка – снимай любовните сцени като сцени с убийства и сцените с убийства като любовни сцени. Направи сцените с насилие красиви и обратно. Исках да бъде непредсказуемо, да предизвикам реакцията на зрителите. Така те остават заинтригувани, защото не са получили сцената, която са очаквали, а точно обратното. Като разказвач на истории, мисля, че това е нашата работа. Ако публиката предусеща какво ще се случи, значи сме се провалили“.

Освен че е решен да изненада публиката, разработвайки образ като този на Лисбет Саландер, Алварес трябва да предаде нейния облик, усещане и характер, такъв какъвто зрителите биха очаквали. Ето защо действието се развива в Стокхолм и Фой усвоява шведски акцент за снимките.

Всеки, който е бил в Стокхолм, знае че това е един от най-красивите градове в света, но Алварес успява да открие красота по неочакван за зрителите начин. „Работихме усилено, за да ви покажем лицето на Стокхолм, което ни интересува. Това не е Европа на старите сгради, а по-скоро модерен град, представлявайки космополитен континент и това се усеща във филма. Като че ли всеки герой е от различен край на света“, споделя режисьорът.

Ив Стюърт е известна с работата си по костюмни драми и е номинирана за „Оскар“ за филмите Нагоре-надолу, Речта на краля, Клетниците и Момичето от Дания. Затова тя приема с удоволствие поканата да работи по филм със съвременен дизайн. „Това беше истинска промяна за мен, а и децата ми вече са големи и бяха гледали Не дишай, и когато видяха, че Феде е замесен, ми казаха, че не може да не участвам“.

Момичето в паяжината

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here

14 + = 19