Размазани очаквания. Това е резюмираното усещане, с което подходих към премиерната прожекция на ПЪТЯТ НА ЮПИТЕР. Лоши предварителни рецензии, вяла рекламна кампания на фона на страхотния трейлър, 6 месечно отлагане на премиерната дата (което обикновено е категоричен знак за проблеми с филма, справка СЕДМИЯТ СИН, 47 РОНИНИ и др.)
Събота вечер, избраният формат е IMAX 3D и магията започна…
„Юпитър Джоунс (Мила Кунис) е родена под нощно небе, предричащо, че е предопределена за велики дела. Вече пораснала, Юпитър сънува звездите, но жестоката действителност е, че животът ѝ е тежък и се състои предимно от чистене на тоалетни и лош късмет. Чак когато генетично подобреният бивш военен Кейн (Чанинг Тейтъм) пристига на Земята, за да я намери, Юпитър започва да разбира съдбата, която я очаква – генетичният ѝ състав я определя като наследница на нещо изключително и тя може да промени космическото равновесие.“
Така поднесен сценарият загатва. Трейлърът доразвива. Но НИЩО не ви подготвя за светът, който Анди и Лана Уашовски са ви приготвили. Много трудно може да се резюмира такъв филм. Много трудно може да се върви хронологично и дава оценка и мнение за този толкова богат и детайлен сценарий.
Юпитер (Мила Кунис) е една много странна героиня. Леко непохватна и напомняща на Алиса, която за първи път се сблъсква с огледалния свят. Изключително красива, корава и борбена, когато е нужно, но в същност едно истинско, разцъфващо цвете на вселената. Много трудно можем да си представим Мила с тази добре очертаваща очна линия, да бърка в тоалетните на хората. Но в сцените, в които я виждаме, като вселенската кралица, тя е истинско пиршество за сетивата.
Кейн (Чанинг Тейтъм) е екшън двигателя на цялата история. Идеята за неговите ботуши е една от най- оригиналните хрумки, на които сме ставали свидетели през последните годни. Тези ботуши стават причината за една от най- мащабните екшън гонки в съвременен Чикаго. Тези ботуши са причината да станем свидетели на епичниата финална сцена, в опитите на Кейн да достигне до кораба. Тези ботуши са причина за много екшън, но и не малко комични ситуации и неочаквани обрати (визирайки финалната сцена на филма). Кейн на Чанинг Тейтъм е странен хибрид от непозната раса със заострени уши и козя брадичка, но въпреки всичко, той не скрива очарованието, което актьорът излъчва дори със самото си присъствие. Позагубил форма или умишлено качил няколко килограма, в сценте в които се разхожда без тениска въпреки всичко, Кейн приковава вниманието и ни кара да правим неизбежните сравнение с първите кадри на Професия: Стриптизьор 2, които дебютираха преди броени дни.
Еди Редмейн в ролята на злия наследник приковава вниманието във всеки кадър, в който се появява на екран. След животопроменящото му изпълнение в ТЕОРИЯТА НА ВСИЧКО, това му превъплъщение ни показва един коренно различен Еди. Прическата, спокойствието, злото изписано на лицето му са истински апотеоз на същността на неговия герой. В бавното и безизразно слово въпреки всичко ще успеете да доловите наченки на късния стадий на болестта на Стивън Хокинг… Финалният сблъсък с Юпитер носи отчаяността и предопределеността на битката между Т-800 и Т-100О от горещия ад на финала на Терминатор 2.
Историята е силна, добре подплатена и практически без дупки. Така поднесен, сюжетът остава поле за развитие на няколко предистории и серия продължения на Пътят на Юпитер. Но въпреки добрия сценарий и пълнокръвните герои, добрия актьорски състав и качествените визуални ефекти, категоричният триумф на филма е неговата сценография и детайлния свят, който Уашовски са създали. Това е първата ОРИГИНАЛНА идея от години насам. Не едно добре преправено старо, не едно вече видяно нещо… а ново, оригинално, родено от умовете на Анди и Лана. Има Земя. Има вселена. Има изключително много планети, населени от разумни същества. Има цивилизации развити и технологично по-напред от хората с хилядолетия. Безсмъртието е възможно. Гените са жизненоважни. Корпоративните интереси, печалбата и наследството са неизменна част от живота на космическите династии. Пътуването между планетите е далеч по интересно от това в Междузвездни войни. Цивилизациите на пътуват на коне, не продават на пазара, не разменят стока за стока. Има различни същества. Има и познати такива. Има и НАПЪЛНО невиждани и непоказвани до сега. Какви например бяха гущероподобните същества с гигантски опашки и могъщи криле? Какви бяха Пазителите? Ами азиатката със странното лице, прическа и летящия мотор? Толкова много въпроси без отговори. Но отговори, от които нямаме особена нужда. Те са просто част от света, част от вселената и ако не в този филм, то със сигурност във следващия ще получим нужните ни отговори.
Няма да издавам детайли за екшън сцените. Те не се описват. Те се преживяват. Но след тях, ще гледате с други очи на гравитацията.
В един съвременен свят, в който фантастичните сюжети и филми са наситени до точка на пречупване, вероятността да се издъниш и създадеш бледо подобие на вече създаден сюжет е ОГРОМЕН. Неизмислените, ненаправените, оригиналните неща намаляват с всеки изминал ден, и един толкова истински и пълнокръвен свят, като създадения от Уашовски в Пътят на Юпитер е истинско откритие.
Потекоха помийните ями от световните и родни критици към този изключителен филм. За първи път ще си позволя да цитирам и онагледя, колко праволинейно и първосигнално е писането на нас, уеб медийте по някога, като ще спестя източниците на съответните рецензии.
Уважаван от нас критик, в една от най- четените интернет медии в световен мащаб пише:
„“Creating a world based on genetic tinkering and the favored Wachowski theme of the danger of consumption, the filmmakers have set the grandest stage of their careers, filled with aliens and robots and space ships, incredible costumes and grand vistas against which they can set explosions and chases and all the other bubblegum material this sort of thing is required to have. There is a lot of inherent silliness baked in – spaceships piloted by elephants, wolf men who surf on gravity and bees instinctively bowing in the face of royalty regardless of genus – but that’s the nature of the beast.““
Наричайки експлозиите и преследванията във фантастични филми BUBBLEGUM е меко казано парадоксално, защото ако тези моменти отсъстват, филмът би получил друга категория и насоченост. Или греша? Говорейки за INHERENT SILLINESS, която е втъкана във филма и споменавайки слонове, които пилотират космически кораби, хора-вълци, сърфиращи върху гравитацията и пчели, внезапно подчинявайки се пред кралския ген е меко казано самонадеяно. Нима въпросният слон (много силна дума за визираното същество) не бе един брилянтен пилот? А какви са съществата в Междузвездни Войни? Мечки, червеи, маймуни….. Защо там да може, а в ПЪТЯТ НА ЮПИТЕР не? Хора- вълци? Освен да се спомена, че Кейн е такъв, то НИЩО ДРУГО ВЪЛЧО нямаше в него. А сърфирането върху гравитацията е най- брилянтната хрумка в този филм и сътворява едни от най- красивите и спиращи дъха сцени в него. Идеята за пчелите, подчиняващи се на кралския ген бе детайлно разяснена и имаше своята предистория, която сега ще спестя, за да не разваля удоволствието на онези, които не са гледали филма.
„Филмът замайва с тъп сценарий….. действието се развива на третата планета в дясно…..Мила Кунис е руска имигрантка в Чикаго…. комиксовото име Юпитер Джоунс……Пепеляшка разбира, че е космическа принцеса….. В ролята на добрата фея влиза Чанинг Тейтъм….Еди Редмейн играе алчния принц Балем Абраксас на нивото на треторазряден телевизионен актьор, облечен от раклата на баба…..“
Няма да завърша поредицата от цитати в откъсите от горната рецензия, защото до краят и продължават да бъдат жлъчни и несериозни. Дори се замислям дали е редно да коментирам една такава рецензия, появила се в един изключително уважаван от нас български кино сайт. Смятаме че речника, начина на излагане на информация обобщават идеята и са достатъчно красноречиви. За това ще замълчим.
Не се водете от това, което четете и чувате за филма. Не се водете от класации, рейтинги и местоположение в престижни и не чак толкова сайтове и форуми. Вижте трейлъра и тръгвайте към кино салона. Ако имате възможност да избирате отидете и го вижте в IMAX 3D, защото всеки кадър от ПЪТЯТ НА ЮПИТЕР e изпълнен с детайли до последния пиксел и всички се случва едновременно. Което насища екрана с действие и динамика, а вашето сърце с удоволствие, че гледате един истински кино шедьовър който въпреки всичко ще остави следа и ще доведе до продължение.
От 06.02.2015г. само в кината на 3D, IMAX 3D, 4DX и Dolby Atmos. Разпространява Александра филмс.