Преведена в Дания, Норвегия, Германия, Холандия, „Милениум“ е посрещната триумфално в цяла Северна Европа. Дори Англия, по принцип вярна на англосаксонските криминални романи, е очарована и запленена. Без да споменаваме наградите, които романите грабнаха навсякъде, откъдето минаха. По цял свят са продадени над 12 милиона екземпляра от сагата и издаването й е на дневен ред в САЩ.

За сюжета

Известният икономически журналист Микаел Блумквист е осъден на три месеца затвор по обвинение в клевета по адрес на финансиста Венерстрьом. Вследствие на това журналистът решава да напусне за известно време поста си на отговорен редактор в списание „Милениум“. Точно в този момент с него се свързва старият влиятелен индустриалец от Хедестад Хенрик Вангер, чиято молба да бъде незабавно посетен от журналиста бива предадена на Микаел от адвоката му. След известно колебание главният герой се качва на влака за Хедестад, където получава специална задача – да открие отдавна изчезналата племенница на Хенрик – Хариет.

Лисбет Саландер е млада жена с тежък характер и редица проблеми, която се намира под надзора на държавата. В действителност обаче тя е изключителен анализатор и един от най-добрите хакери в Швеция. Заинтригувана от личността и живота на Микаел Блумквист по време на шумотевицата около делото „Венерстрьом“, Саландер решава да проникне незаконно в компютъра му, за да се добере до по-подробна информация. Накрая техните пътища се пресичат и двамата обединяват усилията си с единствената цел да разгадаят мистерията около рода Вангер и да открият лелеяната от Хенрик истина за съдбата на племенницата му.

За трилогията

Уникалното в трилогията на Стиг Ларшон е богатството от детайли, изваяни с финес и разкриващи на пръв поглед лекия, но същевременно високопарен стил на автора, който му позволява да съчетае в едно палитра от елементи, сред които класическа загадка на убийство, престъпления против околната среда, политика, перверзни адвокати, които се възползват от слабостите на закона и обществото, леки нрави и мимолетни любовни връзки. Всички те са вплетени в сюжета с майсторство и мярка.

Три достатъчно странни заглавия („Мъжете, които мразеха жените“, „Момичето, което си играеше с огъня“ и „Кралицата от двореца на въздушните течения“), за да привлекат окото, които крият три не по-малко забележителни романа, основани на двама главни герои: Микаел Блумквист и Лисбет Саландер. Блумквист е разследващ журналист, медийна звезда, прочут борец за справедливост, разкрил множество скандални случаи, описани в статиите му, публикувани на страниците на „Милениум“ – месечно списание в разследващия жанр.

Другият главен герой, централна фигура в трилогията, е Лисбет Саландер. Истински компютърен гений, млада, кльощава, татуирана, с вкус към пънк готиката, регистрирана като психопатка, изживяла юношеството си в приют. Това, че е майстор в разследванията я доближава до Блумквист.

Лисбет е своеобразно продължение на образа на Пипи Дългото чорапче, която и до днес е най-любимият литературен образ на всички шведи. Свръхчовешки надарена и хронично непокорна, Пипи е символ на феминизма. Бунтарката Саландер е нейно копие. Блумквист е наречен „супер Блумквист“, препратка към друг герой на създателката на Пипи Астрид Линдгрен – образа на хлапака детектив.

Горните примери илюстрират неразривната връзка на трилогията с историята на родната й страна. Независимо че обстановката е тази на европейска столица, тоест не е толкова непонятна за нас, колкото далечният свят на исландските писатели например, немалка заслуга за внесеното разнообразие се пада на атмосферата, която променя изтъркания американски фон, познат ни до втръсване. Още повече, че при Ларшон Швеция не е просто анонимен фон, а истинската почва, подхранваща интригата. Историята на синята като небето и жълта като земята страна, като започнем от заговорите й с нацизма до убийството на суперпопулярния й премиерминистър Улоф Палме през 1986, което развълнува целия свят, минавайки през Студената война, всички тези събития са използвани от Ларшон. Далече от представата ни за северните страни като за безоблачен рай с висок жизнен стандарт, „Милениум“ ни показва една Швеция, която трудно приема миналото си.

Независимо че интригата недвусмислено причислява произведението към полицейския жанр, не можем да си позволим да я принизим, напъхвайки я в тази ниша, защото творбата е невероятно богата. Вън от историята, трилогията се докосва до множество теми, ежедневни или актуални, със забележителен реализъм и острота. Глобализацията, далаверите в икономиката, фашистката заплаха, тайните служби, трафикът на жени, проституцията, шпионажът, светът на психиатрията, политиката, мъжете, които невинаги харесват жените… В три книги „Милениум“ обрисува истинен портрет на нашето модерно общество, както не го е правил никой друг полицейски роман досега.

Всеки един от трите тома се откроява със своята атмосфера и идентичност. Връзката е много тънка между едва ли не генеалогичното разследване на „Мъжете, които мразеха жените“ до последния видял свят шпионски политикосъдебен разказ „Кралицата от двореца на въздушните течения“. Тя се изразява в изключителното майсторство на Стиг Ларшон, който с „Милениум“ е създал една от големите литературни творби във всички жанрове за началото на XXI век. За разлика от стотиците други книги, които ще прочетем през живота ни, тази ще остане завинаги запечатана в ума ни.

Във всички френски медии „Милениум“ е единодушно наречен криминалният роман на десетилетието

Други цитати от френските медии:

„От Швеция към целия свят, от „Милениум“ към хилядолетието, заключението на специалистите, към които са се обърнали от списанието „Нувел Обсерватьор“ е, че пред нас се разкрива една истинска „Човешка комедия“ на ХХI век.“

„Истинското литературно събитие на 2007, единственото, за което ще си спомняме след десет години, е публикуването на последния том от трилогията „Милениум“ – „Кралицата от двореца на въздушните течения“. Не сте чували? Не се хвалете, а се засрамете.“

„Страхотна, екзалтираща, смайваща, „пристрастяваща“ или взривяваща, трилогията „Милениум“, която приключва с третия том, е отвъд всякакви суперлативи. За да я определим ни е нужна само една дума: феноменална!“

Датските медии за „Милениум“:

„Милениум“ е едно от най-спиращите дъха и майсторски написани четива в Швеция днес. Един роман от висока класа, не само в национален, но и в международен мащаб.“

Пер Планхамма, „Гьотеборг-постен“

„Стиг Ларшон прави невероятен дебют като автор на криминалета с трилогията „Милениум“. Повествованието на Стиг Ларшон се отличава с лекота на изказа и респектираща прямота, която в никакъв случай не накърнява финеса на езика. Уникалният стил на книгата и брилянтно изграденият сюжет са толкова пленителни, че читателят трудно може да загаси нощната лампа.“

Матиас Гунарссон, „Ескилстуна-Курирен“

„Истинско чудо в жанра на шведския криминален роман.“

Гьоран Петтершон, „Бурленге тиднинг“

 „Мина страшно много време от последния път, когато шведски криминален роман е успявал да открадне от съня ми. Ала творението на Стиг Ларшон стори точно това. То е просто прекрасно.“

 Кристер Енандер, „Сундсвал Тиднинг“

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here

+ 20 = 27