Колко много мразя филми, които критиката се опитва да ме накара да харесам. Като този. За него се изговори твърде много, твърде ласкави думи и твърде настойчиво се твърдеше, че това е най-доброто изпълнение в живота на Кейт Бланшет.

„Тар“ е новият филм на Тод Фийлд, който през 2006г. режисира оскаровия „Малки деца“ с Кейт Уинслет. В главната роля тук е носителката на Оскар (и всичко останало_- Кейт Бланшет, в определено една от най-силните роли в кариерата и. НЕ СМЯТАМ обаче, че това е най-силната роля в кариерата и.

Това е историята на диригентът Лидия Тар. Тя не е базирана на действителна личност, а е напълно измислена героиня. Лидия Тар е чудовище. Притежавайки власт от позицията, на която се намира, тя обсебва всичко и всички около нея, злоупотребява и буквално малтретира обкръжението си. В даден момент действията и започват да имат последствия за самата нея и бавно, но сигурно достигаме до един финал, за който критиката твърди нещо различно от онова, което филмът показва.

„Тар“ стъпва твърде много на класическата музика, дирижирането и оркестрация. И докато „Черният лебед“ с Натали Портман прави нещо сходно с балетът, там нещата бяха далеч по-достъпни и далеч по смилаеми. Тук не е така. Тук режисьорът затъва в оркестрацията до степен, че да отблъсне зрителя с неговото неразбиране на материята. Смело мога да кажа, че имам много общо с класическата музика, оркестрите и дирижирането, но похватите тук бяха толкова тясно профилирани, толкова професионални , че далеч излизаха извън рамките на седмото изкуство. Хората обаче са дошли да гледат филм. Нали така?

Филмът създава едно ужасяващо усещане в една толкова фина материя, толкова трудна брънка, като жените-диригенти. Те са толкова малко, а успешните сред тях са още по-малко. И ако навреш в очите на масовия зрител една жена-диригент, овластена и показана по-този начин…вредиш на цялата гилдия. Изпълнението на Кейт Бланшет е страхотно, но то успява да внуши идеята, че жените- диригенти е възможно да приличат много на мъжете-политици. Да бъдат чудовища и да злоупотребяват с властта си.

Лидия Тар разбира се е лесбийка, за да бъдем актуални със съвременните цели на кино-индустрията, а именно равенство и светлина върху различните. Пусната коса, дръпната назад, черен костюм , дирижиране-танцуване на моменти… много е работила. Много!  И е създала толкова богат, детайлен и силен образ, че е надскочила много от предходните си постижения. Но не е успяла да надскочи изпълнението си в „Керъл“. Не е успяла да надскочи изпълнението си във „Властелинът на пръстените“. Това е поредното и зрелищно превъплъщение, което е не по-силно от много нейни други.

Филмът затъва в убийствено дълги диалози. Разговорите са толкова продължителни, толкова трудни и буквално измъчващи зрителя, че на много места се хващах, как отмествам поглед от екрана, гледам телефона си или просто блуждая, за да дойде момента, в който нещо ще се случи и те ще спрат да си говорят.

Сценографията е добра, сцените с оркестрите и дирижирането са изключителни. Но във филмът няма нищо. В неговия финал няма нищо. Това, което се случва на екран е нейното падение. Тя достига до най-ниското стъпало и едва ли не дирижира оркестър за музика за видео игра в някаква бедна държава. Това, което според критиката се случва е, че тя полудява и третото действие на филма се случва в главата и. Което и да е от двете- то не сработва и забива последния пирон в ковчега на вече потъналия филм.

„Тар“ е едно заглавие с много потенциал, напомпано с много претенции, страхотно изиграно и майсторски режисирано. В крайна сметка усещането от филма е ужасно горчиво, а цялото преживяване на тези доста над 2 часа екранно време е наистина мъчително.

„Тар“ е едно заглавие, което не заслужава вниманието, което светът му отдава. Ролята на Кейт Бланшет е добра, но не по-добра от която и да било в кариерата и. Отгоре на всичко, именно ролята и е най-доброто нещо в този реално слаб филм.

„Тар“ няма насрочена премиерна дата за България и слава богу. Филмът би бил истински провал сред родните зрители, а онези, които все пак ще го гледат (като мен) подлъгани от многото шум около Кейт Бланшет, ще останат дълбоко разочаровани.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here

21 + = 22