Българката Мария Бакалова е първата родна актриса, номинирана за Златен Глобус в историята. Нейният преподавател в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ е Иван Добчев. В свое интервю за Площад Славейков, той коментира:

Иван Добчев в кадър от интервюто на Площад Славейков

С тези неща много бързо се трупа опит. Да се слагаш на мъже или на публиката. От това бързо се натрупва опит защото болшинството хора- и артисти особено, са суетни и искат да бъдат желани, пожелавани на всяка цена.

Днес в „120 минути“ по bTV, Добчев не присъства. Бил приел в сряда, но в петък отказал. На негово място се появи друг от театрална работилница Сфумато. Това бе проф. Маргарита Младенова. Тя обясни, че Иван не е трябвало така да коментира и  какво е имал предвид. Обясни, че Сфумато са работили по цяла Европа, Масачузетс, Ню Йорк. Извинете невежеството ми, проф. Маргарита Младенова до днес не бях я чувал. Оказа се, че е шефката на Сфумато. А Мария Бакалова пък е първата българка в историята, с номинация за Златен Глобус.

Бях подготвил друг материал, който трябваше да види бял свят днес, но ще изчака. Останах потресен от видяното. Бях пропуснал скандала. Това не бе стигнало до мен. И вече имам позиция.

Скандалът, който медиите и bTV извадиха в мейнстрийма, е леко скалъпен. В думите на Добчев прозира друго. В това, което той казва във въпросното интервю, ако погледнем предхождащите му изречения, прозира друго. Извадката на „120 минути“ накланя везните в различна посока.

Дали Мария Бакалова би била избрана за „Борат “ ако имаше повече опит в сериозния театър?

– Може би не. Ако имаше по-сериозен опит и отиваше натам, вероятно нямаше да я предпочетат. Предпочели са я точно защото е напориста и спонтанна. Но не е неопитна, напротив, с тези неща много бързо се трупа опит.

С кои неща?

– Ами да се слагаш на мъже или на публиката. От това бързо се натрупва опит защото болшинството хора- и артисти особено, са суетни и искат да бъдат желани, пожелавани на всяка цена.

Дали тук Добчев не казва, че лесно се трупа опит с това, как да се харесва на мъжете или на публиката? Дали няма предвид това, че лесно се трупа опит с това актрисата да намира своя начин да бъде харесвана, да бъде предпочитана от бъдещи кастинг директори, да печели следващи роли? Дали Добчев тук не казва, че тя е суетна и е намерила своя начин да впечатлява с всичко което има, включително таланта си? Дали не визира нещата, които героинята и Тутар прави във филма? Порасналите косми по тялото и, вдигането на полата (редовно), яденето от ръцете на Борат и т.н.? Дали той не визира точно безумията, които тя върши в този филм, като „модерния начин“ да се хареса на зрителите?

Проф. Маргарита Младенова

Да оставим Добчев на страна и да се върнем на проф. Маргарита Младенова, която обясняваше как се радва за Мария и то много. Но не и е преподавала. Как е изключително щастлива за успеха и, но зад усмивката и прозираше друго. Дали в началото на разговора не каза, колко трудно и е било да дойде и в края му не отрече, че всъщност не и е било трудно.

Какво всъщност обясниха тези хора за най-успялата българска актриса? Тя не успя с театър, тя не успя с това, което те я учиха и може би това ги подразни? Нейния успех ще се лепне, като търговска марка на школата им, а те странят от мейнснтрийма и не искат да бъдат сравнявани с „Борат“ и неговите простащини? Дали всъщност техните коментари не са опит да опазят статута на Сфумато, като културно средище? Дали не искат бъдещите им ученици и студенти да си мислят, че идвайки там ще се учат на неща, които Мария е използвала в „Борат 2“? Това ли всъщност е проблема?

Проф. Маргарита Младенова крещеше още с присъствието си- СОЦИАЛИЗЪМ, ДЪРЖАВНО УЧРЕЖДЕНИЕ, ДЪРЖАВАТА НА БОЙКО БОРИСОВ. Тя пази изкуството. Тя пази аристократизмът и неговите стил и изтънченост. Мария не успя с театър. Мария успя в киното- най-младото изкуство. Онова, което много хора дори не приемат за такова. Колкото и да искате или не искате- случката е неизбежна. Мария Бакалова и номинацията и за Златен Глобус ще бележат съдбата на Сфумато завинаги. Чисто и просто, защото от както съществува Сфумато до днес, нещо толкова хубаво не му се е случвало.

Добчев не изгледал „Борат 2“ до края. И слава богу. Той е театрален авторитет. Това е бил. Това и ще бъде. Проф. Маргарита Младенова също. И те са зациклили някъде в края на соца, във времето, когато изкуството е изкуство. А то, театралното изкуство в България някак поспря и никога не успя да излезе в мейнстрийма и да разбере- живеем в 21-ви век. Ако професията ти ще те кара да преживяваш от ден за ден трудно- ти ще я смениш. Никой не твори изкуство заради самото изкуство. Вече не. Преди- може би, но в наши дни, едва ли. Безплатното изкуство не плаща сметките. Нископлатеното изкуство не пълни хладилника у дома. Изкуството в 21-ви век трябва да носи пари. Изкуството в 21-ви век трябва да бъде бизнес. Ако не е (случая България), то винаги ще бъде управлявано от хора, които ще го държат там където то винаги е било- през социализма. Няма PR-и, няма маркетинг, няма идеи за продажба, няма таргетиране на аудиторията, няма връзки с обществеността и медиите. Има просто изкуство. Така НИКОЙ освен вътрешните му кръгове не знае и няма да разбере, че съществува. Колкото и напредничаво да е станало между другото.

Убийте ме, но до днес незнаех коя е проф. Маргарита Младенова. Факт. Вече ще знам. Но не като артист или ръководител на Сфумато, а като соц изглеждащата и държаща се дама от „120 минути“, която се срамуваше от успеха на ученичката си.

Мария Бакалова

Мария Бакалова изживява своята мечта и зад глупостите на „Борат 2“ успя да види толкова много. С глупостите на „Борат 2“, тя влезе в голямото кино по начин, по който никога не сме си и мечтали, че е възможно за българин.

И нека припомня едно нещо. Нали всички си даваме сметка ЗАЩО ролята и бе така високо оценена? Тутар започва, като едно нищо. Абсолютно нищо. В продължение на филма тя се осъзнава, поумнява и се превръща в зряла, мислеща и независима жена, в свят който не допуска това. С култура и история зад себе си, които не предполагат това. Съзряващата, променяща се, силна и независима жена е най-актуалната тенденция в световното кино. Всичко се върти около различното и около онова, което бе табу до сега. Ролята на Тутар е точно това. И да, тя е примесена с безумията на Саша Барон Коен. И не, Мария едва ли ще задълбае в това и ще спре там завинаги. Нека припомним, че в годината на „Борат 2“, Саша Барон Коен има номинация за Златен Глобус за драматична роля в „The Trial of the Chicago 7“. Някак е надживял успеха на „Борат“.

Проф. Маргарита Младенова, дали знаете коя агенция вече представлява вашата ученичка? Дали знаете, че тя вече е подписала договор за следващия си проект? Дали знаете с кого ще си партнира там?

Приятна вечер…

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here

3 + 2 =