По-рано през седмицата дебютира и последния епизод на „Западен свят“ сезон 4. За всеобща изненада и най-предалия се фен на поредицата чу немислимото и бе подразнен- това е най-добрия сезон, след първия. И за разлика от всеки друг, включително за разлика от първия, тук имахме ясна история, която ни бе представена още в самото начало.

„Западен свят“ придоби славата на сериала за свръхинтелигентни или сериала, в който незнаем какво се случва. Много от феновете, прехвърляйки сезоните назад, помнят определени фрагменти и ключови моменти, но трудно могат да сглобят цялостната история на който и да е сезон.

С новия- не е така. Още в самото начало се оформя идеята, която в епизод 4 Хейл разгръща в пълния и потенциал. Имаме пълен обрат на събитията от предходните сезони. Вече хостовете са господстващ вид, а хората се превръщат в контролирани „роботи“, посредством вирус. Паркът е човешкия свят. В Хейл имаме копие на „сферата“ на Долорес, в Долорес имаме друго копие на сферата и…. о, чакайте. Долорес вече не е Долорес. Тя е Кристина. И това е най-сбърканата сюжетна нишка на сезона, която аха да почне да се разплита и той свършва. Докато Уилям, Хейл, Стъбс, Клементайн и Теди имат своите добри сюжетни линии, Кристина (Долорес!) е захвърлена насред голяма мистерия, която започва да се разплита и не получава нищо дори близко до завършек.

За сметка на това обаче Мейв и особено Кейлъб са в сърцето на сезона и техните истории и съдби са най-добре развити. Животът, смъртта и превръщането на Кейлъб в хост са премислени и детайлизирани толкова добре, че моментът „мъжът в черно“- „Уилям“ от сезон 1 тук е претворен, като Кейлъб от миналото и „новия“ Кейлъб. С разлика от около 20-тина години.

Мейв от своя страна достига може би кулминацията от развитието си и се превръща в по-човечна от всички други хостове и хора в „Западен свят“. Логичния завършек на сюжетната и линия е опорочен за пореден път от максимата, че не всеки, който е умрял в този свят, задължително е мъртъв.

Къде е Кристина (Долорес)? Кой я е поставил там? Защо? Каква е целта на „пребиваването“ и ? Кой е оставил следите за спасението и, Теди, приятелката и…? Има ли нещо истинско там или е в компютърна симулация? Ако е симулация- къде се намира тялото и? А съзнанието и? Това оригиналната Долорес ли е? И ако не е, тя ли ще се бори срещу Долорес/ Хейл? Всъщност сюжетната нишка на героинята на Ивън Рейчул Уд е направена на пух и прах и присъствието и в този сезон е неоправдано. Може би е подготовка за голямата и роля в следващия, но злодеите тук бяха Уилям и Хейл, добрите бяха Кейлъб и Мейв и тя не бе от нито единия лагер. Тя дори не бе там… Тя бе паралелно случваща се история без връзка с главната, без обяснение и без финал.

„Западен свят“ сезон четири поправя основните проблеми на предходните- липсата на ясна цел и сюжет, които зрителите да следят. Създава едни от най-добрите сюжети на много от героите си и опорочава тази, на своята звезда. Все пак Долорес бе звездата на 3-те сезона до момента.

Съвсем логично е със своя предстоящ, пети сезон „Западен свят“ да приключи и нещата да не задълбават повече. Всъщност дори този сезон не създаде нищо ново освен да обърна наратива и да претвори първия сезон по нов начин. Идеята за свят населен от хостове и битката им за надмощие с хората е добра и има много измерения. Но тя все пак си остава това- една идея, един свят една възможност.

Всички епизоди на „Западен свят“ сезон 4 са достъпни онлайн в HBO MAX.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here

− 3 = 2