Половин година след като „Непознатото дете“ от Е. Т. А. Хофман беше публикувано за първи път на български език във формат, който обединява литература, музика и изобразително изкуство, на 7 декември ще се състои и дългоочакваната премиера на постановката по книгата на сцената на Столичния куклен театър. Режисьор на едноименното представление, копродукция с издателство „Ентусиаст“ и фондация „Културни перспективи“, е носителката на „Аскеер“ Диана Добрева, която за първи път поема предизвикателството да работи по спектакъл за деца. Драматург на постановката е Ангел Еленков, сценографията е дело на Марина Райчинова, а музиката – на Георги Стрезов.
„Написана преди два века, тази приказна история е едно вечно завръщане към възприятието на света чрез детската чистота и стремежа на вече зрелия човек към изгубения рай. Самото „непознато дете“ е една алегория на недостижимото съвършенство“, споделя Диана Добрева. Според хореографа на постановката Деян Георгиев тази история е всъщност за порасналото дете, което се връща назад в търсене на нещо изгубено, в търсене на абсолютната любов, на детското съзерцание, чрез което се открива красотата на всичко живо.
Представлението проследява приключенията на Феликс и Кристина, братче и сестриче, които срещат в гората чудно дете. Само с едно докосване непознатото дете превръща растенията и животните в техни приятели в игрите, а вятърът – в приключение. За нещастие страховитият магистър Мастилко, цар на гномите, враг на въображението и мечтите, се опитва да развали техните вълшебни весели игри. Ще успее ли той да унищожи царството на непознатото дете?
Премиерните дати на постановката „Непознатото дете“ са на 7, 8 и 21 декември.
„Непознатото дете“ е част от фестивал „Културама“ и се провежда с подкрепата на dm.
За автора:
Е. Т. A. Хофман (1776–1822) е немски писател от епохата на Романтизма. По професия юрист, той твори и се изявява като композитор, музикален критик, карикатурист и художник на илюстрации. Хофман е един от великите синкретици на Европа, съчетаващ музика, литература и изобразително изкуство. Творбите му може да се тълкуват като реакция срещу Просвещението, свело действителността до научно доказуемото и наложило рестриктивни методи в педагогиката.
Известни творби на писaтеля са: „Пясъчният човек“, „Царската годеница“, „Принцеса Брамбила“, „Златната делва“, „Житейските възгледи на котарака Мур“, „Малкият Цахес, наречен Цинобър“, „Еликсирите на дявола“.
Литературата на Е. Т. A. Хофман оказва огромно влияние върху по-късните писатели като Херман Хесе, Томас Ман, Чарлз Дикенс, Оскар Уайлд, сър Артър Конан Дойл, Едгар Алан По, Николай Гогол, Фьодор Достоевски, Михаил Булгаков, Оноре дьо Балзак и др.
По едноименните произведения на Е. Т. A. Хофман Чайковски създава балета си „Лешникотрошачката“, а Роберт Шуман – „Крайслериана“. Рихард Вагнер композира операта „Летящият холандец“ по текст на Хофман.
Проблемите на съвременното общество като страх, несигурност, поемане на лична отговорност и изразяване на свободата на волята се намират и в белетристичните творби на Е. Т. A. Хофман. Той поднася тези теми с чувство за хумор и ирония. Неговите произведения се считат за първообрази на съвременните творби от жанра фентъзи.
За режисьора:
Диана Добрева е българска актриса и театрален режисьор.
Родена е през 1971 г.в семейство на актьори. Завършила е магистратура „Актьорско майсторство за кино и театър“ и „Режисура“ в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“, Френска филология в Софийския университет и История на изкуствата в Сорбоната. Учила е и в театрален колеж „Любен Гройс“. Между 2000 и 2006 г. е актриса в Театрална работилница „Сфумато“. Участва в множество български и международни кинопродукции, между които „Маймуни през зимата“, „ Пазачът на мъртвите“, „ Малки разговори“, „ Love. Net“, „La fine del mare“. Лауреат е на всички национални награди за киноактриса, включително и „Златна роза“.
През 2006 г. Диана Добрева поставя своя дебютен спектакъл „Медея“ от Еврипид в „Сфумато“ и получава награда „Аскеер“ за Режисьорски дебют. За „Медея“ печели и наградата за „Най-добро представление“ на критиката и пресата – „Coup de Coeur“ през 2011 на Международния театрален фестивал в Авиньон, Франция. За същата награда е номиниран и спектакълът ѝ „Казанова“.
През последните 14 години Диана Добрева се отдава изцяло на режисурата и създава спектакли, между които, „Саломе“, „Йерма“, „Декамерон“, „Да играеш жертвата“, „Емигранти“ в театър „Българска армия“; „Къщата на гнева“ в театър „Възраждане“; „Макбет” в Национален театър „Teatri Shqiptar“, Скопие; „Вълци“ и „Дебелянов и ангелите“ в Драматичен театър Пловдив; „Слугините“, „Калигула“ и „Бащата“ в Народен театър „Иван Вазов“.
От 2017 г. Диана Добрева е режисьор на Народен театър „Иван Вазов”.
През 2019 г. създава спектакъла „Одисей“, един от най-значимите театрални проекти в програмата на Европейска столица на културата – Пловдив 2019.
През същата г. спектаклите ѝ „Дебелянов и ангелите“ и „ Бащата“ стават носители на седем награди АСКЕЕР. „Дебелянов и ангелите“ – за Най-добро представление, за Режисура, за Драматургия, за Сценография, за Изгряваща звезда; „ Бащата” – за Режисура и за Сценография.
Нейни спектакли са носители и на наградите:
GRAND PRIX – Най-добро представление за спектакъла „ЙЕРМА“ от VIII Международен Театрален Фестивал ITF SKUPIFEST, Скопие
АСКЕЕР за Най-добро представление и за Поддържаща роля за „Къщата на гнева“; за Режисура и за Поддържаща роля за „Вълци“; за Костюмография за „Макбет“; за Главна женска роля за „Слугините“
ИКАР и ЗЛАТЕН КУКЕРИКОН за поддържаща роля за „Декамерон“
НАГРАДИ за Режисура и Главна женска роля за „Къщата на гнева” и за „Слугините” от ХVI и XVIII Театрален фестивал Враца
Спектаклите на Диана Добрева са играни в Париж, Лондон, Виена, Цюрих, Женева, Монако, Авиньон, Страсбург, Мартиг, Сент-Обан, Бурса, Скопие, Будва, Адана, Линц, Братислава, Охрид, Алба Юлия, Анталия, Саранда, Сен Рафаел и др.