Половин година след като „Непознатото дете“ от Е. Т. А. Хофман беше публикувано за първи път на български език във формат, който обединява литература, музика и изобразително изкуство, на 7 декември ще се състои и дългоочакваната премиера на постановката по книгата на сцената на Столичния куклен театър. Режисьор на едноименното представление, копродукция с издателство „Ентусиаст“ и фондация „Културни перспективи“, е носителката на „Аскеер“ Диана Добрева, която за първи път поема предизвикателството да работи по спектакъл за деца. Драматург на постановката е Ангел Еленков, сценографията е дело на Марина Райчинова, а музиката – на Георги Стрезов.

„Написана преди два века, тази приказна история е едно вечно завръщане към възприятието на света чрез детската чистота и стремежа на вече зрелия човек към изгубения рай. Самото „непознато дете“ е една алегория на недостижимото съвършенство“, споделя Диана Добрева. Според хореографа на постановката Деян Георгиев тази история е всъщност за порасналото дете, което се връща назад в търсене на нещо изгубено, в търсене на абсолютната любов, на детското съзерцание, чрез което се открива красотата на всичко живо.

Представлението проследява приключенията на Феликс и Кристина, братче и сестриче, които срещат в гората чудно дете. Само с едно докосване непознатото дете превръща растенията и животните в техни приятели в игрите, а вятърът – в приключение. За нещастие страховитият магистър Мастилко, цар на гномите, враг на въображението и мечтите, се опитва да развали техните вълшебни весели игри. Ще успее ли той да унищожи царството на непознатото дете?

Премиерните дати на постановката „Непознатото дете“ са на 7, 8 и 21 декември.

„Непознатото дете“ е част от фестивал „Културама“ и се провежда с подкрепата на dm.

За автора:

Е. Т. A. Хофман (1776–1822) е немски писател от епохата на Романтизма. По професия юрист, той твори и се изявява като компози­тор, музикален критик, карикатурист и художник на илюстрации. Хофман е един от великите синкретици на Европа, съчетаващ музика, литература и изобразително изкуство. Творбите му може да се тълкуват като реакция срещу Просвещението, свело действителността до научно доказуемото и наложило рестриктивни методи в педагогиката.

Известни творби на писaтеля са: „Пясъчният човек“, „Царската годе­ница“, „Принцеса Брамбила“, „Златната делва“, „Житейските възгледи на котарака Мур“, „Малкият Цахес, наречен Цинобър“, „Еликсирите на дявола“.

Литературата на Е. Т. A. Хофман оказва огромно влияние върху по-късните писатели като Херман Хесе, Томас Ман, Чарлз Дикенс, Оскар Уайлд, сър Артър Конан Дойл, Едгар Алан По, Николай Гогол, Фьодор Достоевски, Михаил Булгаков, Оноре дьо Балзак и др.

По едноименните произведения на Е. Т. A. Хофман Чайковски създава балета си „Лешникотрошачката“, а Роберт Шуман – „Крайслериана“. Рихард Вагнер композира операта „Летящият холандец“ по текст на Хофман.

Проблемите на съвременното общество като страх, несигурност, поемане на лична отговорност и изразяване на свободата на волята се намират и в белетристичните творби на Е. Т. A. Хофман. Той поднася тези теми с чувство за хумор и ирония. Неговите произведения се считат за първообрази на съвременните творби от жанра фентъзи.

 За режисьора:

Диана Добрева е българска актриса и театрален режисьор.

Родена е през 1971 г.в семейство на актьори. Завършила е магистратура Актьорско майсторство за кино и театър и Режисура в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“, Френска филология в Софийския университет и История на изкуствата в Сорбоната. Учила е и в театрален колеж „Любен Гройс“. Между 2000 и 2006 г. е актриса в Театрална работилница „Сфумато“. Участва в множество български и международни кинопродукции, между които „Маймуни през зимата“, „ Пазачът на мъртвите“, „ Малки разговори“, „ Love. Net“, „La fine del mare“. Лауреат е на всички национални награди за киноактриса, включително и „Златна роза“.

През 2006 г. Диана Добрева поставя своя дебютен спектакъл „Медея“ от Еврипид в „Сфумато“ и получава награда „Аскеер“ за Режисьорски дебют. За „Медея“ печели и наградата за „Най-добро представление“ на критиката и пресата – „Coup de Coeur“ през 2011 на Международния театрален фестивал в Авиньон, Франция. За същата награда е номиниран и спектакълът ѝ „Казанова“.

През последните 14 години Диана Добрева се отдава изцяло на режисурата и създава спектакли, между които, „Саломе“, „Йерма“, „Декамерон“, „Да играеш жертвата“, „Емигранти“ в театър „Българска армия“; „Къщата на гнева“ в театър „Възраждане“; „Макбет” в Национален театър „Teatri Shqiptar“, Скопие; „Вълци“ и „Дебелянов и ангелите“ в Драматичен театър Пловдив; „Слугините“, „Калигула“ и „Бащата“ в Народен театър „Иван Вазов“.

От 2017 г. Диана Добрева е режисьор на Народен театър „Иван Вазов”.

През 2019 г. създава спектакъла „Одисей“, един от най-значимите театрални проекти в програмата на Европейска столица на културата – Пловдив 2019.

През същата г. спектаклите ѝ „Дебелянов и ангелите“ и „ Бащата“ стават носители на седем награди АСКЕЕР. „Дебелянов и ангелите“ – за Най-добро представление, за Режисура, за Драматургия, за Сценография, за Изгряваща звезда; „ Бащата” – за Режисура и за Сценография.

Нейни спектакли са носители и на наградите:

GRAND PRIX – Най-добро представление  за спектакъла „ЙЕРМА“ от VIII Международен Театрален Фестивал  ITF SKUPIFEST, Скопие

АСКЕЕР за Най-добро представление и за Поддържаща роля за „Къщата на гнева“; за Режисура и за Поддържаща роля за „Вълци“; за Костюмография за „Макбет“; за Главна женска роля за „Слугините“

ИКАР и ЗЛАТЕН КУКЕРИКОН за поддържаща роля за „Декамерон“

НАГРАДИ за Режисура и Главна женска роля за „Къщата на гнева” и за „Слугините” от ХVI и XVIII Театрален фестивал Враца

Спектаклите на Диана Добрева са играни в Париж, Лондон, Виена, Цюрих, Женева, Монако, Авиньон, Страсбург, Мартиг, Сент-Обан, Бурса, Скопие, Будва, Адана, Линц, Братислава, Охрид, Алба Юлия, Анталия, Саранда, Сен Рафаел и др.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here

+ 62 = 66