След като „Неделният продавач на книги“ от декана на Юридическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски” Даниел Вълчев се настани трайно в класациите на най-търсените художествени произведения от български автори, е време и за нейната официална премиера.

Тази книга за книгите представяме от 18:30 ч. на 6 октомври 2022 г. в „Квадрат 500“ (ул. „19-ти февруари“ №1, етаж последен, вход от бул. „Васил Левски“). Проф. Амелия Личева и писателят Владимир Зарев ще разсъждават дали книгата става за четене, а актьорът Николай Ишков ще прочете изразително един от малкото сравнително ясни откъси от нея. И всичко това под бдителния поглед на Константин Вълков, който ще задава неприятни въпроси, за да се установи дали поне авторът е наясно с написаното.

Входът е свободен, заповядайте!

По своя жанр „Неделният продавач на книги“ е роман. Фабулата е внимателно изградена около постепенното разкриване на една загадка – изчезването на брата на героя-разказвач. Липсващите книги от домашната библиотека се появяват една по една, събуждат различни спомени и водят героя през извивките на повествованието.

Образите са интересни, грижливо представени и развиващи се до самия край – приказлива съседка и нейната внучка тийнейджър, възрастен учител по математика, млада полицайка и малката ѝ дъщеря, дете с аутизъм, православен свещеник, жена с необикновени способности в алианско село. И всичко това, пропито от тайнственото присъствие на безлик продавач на книги, който се появява само в неделите.

В книгата е забъркана една възбуждаща въображението смес от литература, наука, философия и случки от ежедневието – от Лермонтовия Печорин до уравненията на Курт Гьодел, от Умберто Еко до принципа на Хайзенберг и от Малкият принц до котката на Шрьодингер. Възвишеното и всекидневното, сериозното и ироничното, суровото и лиричното по един естествен начин се свързват в една точка – уважението към вечния обречен стремеж на човека да се съизмерва със своя Създател.

Из „Неделният продавач на книги“

VI

Няколко сутрини поред минавам през па­зарчето, но масичката с книгите я няма. Няма го и продавача. Разпитвам наоколо, но се оказва, че никой не го познавал. Никой не си го спомнял точно, но преобладаваше мнението, че бил висок и прегърбен мъж с дълга сива коса. Според някои на възраст над седемдесет, спо­ред други – доста по-млад. Една от жените в павилиончето за пилешко месо си спомни, че май бил бивш учител и живеел към гарата. Но не била сигурна, защото може и да го бъркала с друг човек, който също бил чернокос и леко закръглен. Най-странното беше, че самият аз нямах никакъв спомен за продавача на книги. Не помнех нито лицето му, нито възрастта му, нито дали беше казал нещо, а следовател­но не помнех и гласа му. Не можех да си пред­ставя нито дрехите му, нито ръцете му.

Вече цяла седмица спя в детското си легло, което се оказва изненадващо удобно въпреки скърцането. Сутрин пия кафе и работя вър­ху една статия, която трябва да предам през есента. Имам да пиша и една рецензия за кни­га, но не ми е толкова спешна и тепърва съби­рам сили да я започна. Инспектор Вангелов не се е обаждал, което значи, че полицията няма нова информация. Не са се обаждали нито ди­ректорът на Математическата гимназия, нито леля Мара.

В събота ми става скучно и решавам да раз­гледам книгата, която си купих и която се оказа, че и преди е била моя. Започвам с под­писа на 45-а страница. Няма съмнение, че е моят, въпреки че изглежда необработен – на места отсечен, а на други изрисуван. Пред­ставлява едно завъртяно Б с вълнички и голям ченгел в края. Тренирах го упорито дни наред, защото някъде бях прочел, че мъжът тряб­ва да има стилен подпис. Ако стилът, това е човекът, то зад този подпис надничаше един малък провинциалист с амбициозни планове и с вече оформени комплекси. Така се подписвах в гимназията, а после и в университета. Ко­гато се преместих във Франция, свикнах да се подписвам, като изписвам двете си имена с латински букви. Но подписът на книгата си е мой, което значи, че и книгата е липсваща­та книга от нашата библиотека. Продължа­вам да нямам никаква представа какво значи това и каква е неговата връзка с изчезването на брат ми. И дали изобщо има такава връз­ка. Погалвам несъществуващите си мустаци, опитвайки се да мисля като инспектор По­аро. Не се получава нищо. Пробвам да мисля като Поаро, но на френски и с брюкселски ак­цент. Пак нищо.

Опитвам се да си припомня колко пъти съм чел „Вечер във Византия“. За пръв път я про­четох, когато бях последна година в гимнази­ята. Тогава съм бил на осемнайсет, но героят от книгата, четиресет и осем годишният продуцент Джеси Крейг, ми се видя неестест­вено близък. Аристократичен и сдържан, с многопластово минало и несигурно настояще, потопен в един егоистичен и неискрен свят, той е готов на всичко, за да се върне на свое­то поле на игра. После с всяко препрочитане, с всяко сближаване на годините ни откривах, че някакви неща – думи, мисли, реакции, кои­то мислех за свои, всъщност бях взел от него. За последен път прочетох книгата миналата година, когато вече бяхме горе-долу на една възраст. По едно време до такава степен се бях слял с книгата, че заведох Катрин до Кан и отседнахме в хотел „Карълтън“. Разходихме се по „Кроазет“, пихме шампанско в „Отел дю Кап“ на Кап д’Антиб и ходихме на плаж в за­лива Гаруп. Не съм сигурен, че и днес мога ясно да кажа какво намирам в тази книга. Дали по някакъв странен начин намирам себе си, или пък намирам онова, което никога не съм бил и вероятно никога няма да бъда. Но е факт, че когато я чета, ми става уютно, чувствам се вдъхновен и готов да се върна с нови сили на моето собствено поле на игра. Може да проз­вучи малко маниерно, но според мен тъкмо това е изкуството – да пресъздадеш света по твоя начин, но така, че да вдъхновиш друг човек. Някой би могъл да възрази, че от тази дефиниция излиза, че онова, което е грозно, потискащо, ужасяващо или плашещо, не може да бъде изкуство. А може ли?

Лягам, загасям лампата и гледам в тъмно­то. Мисля за тореадора от книгата, театрално изпънал поостарялото си тяло в очакване на разпенения бик. Не го прави за пари, защото има достатъчно. Не го прави и заради публиката, която предната вечер разнежено е гледала нескопосан сериал, а днес реве от пей­ките в очакване да се пролее кръв. Прави го, защото това е нещото, което умее да пра­ви добре. На арената той се чувства значим. Това е неговото поле на игра. Мисля, че без да съм можел да го формулирам, тъкмо това ме е привличало в образа на продуцента Крейг. След като едва оживява и лекарите му забра­няват да работи и да пие, още на излизане от болницата той решава да си купи нова пише­ща машина, след което, предвкусвайки рабо­ тата по новия филм, си поръчва уиски и сода в близкия бар. И отпива с наслада, защото се е завърнал на своето поле на игра. А това го кара да се чувства жив.

Още от гимназията вярвам, че Бог или как­вото има над нас ни дава знаци, които биха ни помогнали във важни моменти, стига да умеем да ги разчитаме. Това го вярвам и днес. И съм сигурен, че появата на тази книга на па­зарчето миналата неделя ми казва нещо и ми се струва, че това нещо все повече придоби­ва очертания. Подобно на героя на Шоу, брат ми вярваше, че живеенето има смисъл само ако имаш свое поле на игра. Винаги съм мислел, че за него това е преподаването на математи­ка. Сега започва да ми се струва, че през последните години нещата са се променили. И може би е намерил ново поле на игра.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here

÷ 2 = 1