Премиера в България: 07.09.2012г.
Световна премиера: 31.08.2012г.
Жанр: Криминален, Драма
Продължителност: 116 минути
Формат: 2D
Сценарист: Никълъс Кейв
Режисьор: Джон Хилкоут
В ролите: Шая Лебьоф, Джесика Частейн, Том Харди, Гай Пиърс, Гари Олдман, Джейсън Кларк, Миа Вашиковска, Луси Фишър, Мегън Елисън
Разпространител: Форум Филм България / Blum Hanson Allen Films
Придобилият известност режисьор Джон Хилкоут /“Пътят“, “Предложението“/ ни поднася вълнуващо ярък отрязък от историята на американската престъпност в своя гангстерски епос “Беззаконие“. Филмът проследява истинската история на прословутите трима братя Бондюрант – контрабандисти, които правят скок към Американската мечта във Вирджиния през периода на Сухия режим.
Филмът е създаден по романизираната история на автора Мат Бондюрант за неговото семейство “Най-мокрият окръг в света“ и е събрал актьорски състав от талантливи и динамични звезди от новото поколение – Шая Ла Бьоф, Том Харди, Джесика Частейн, Джейсън Кларк, Миа Васиковска, Дейн Де Хаан – заедно с двама от най-прекрасните актьори на своето време Гай Пиърс и Гари Олдман.
[tabs title=““ active=0 event=“click“]
[tab title=“Трейлъри“][/tab]
[tab title=“Галерия“]
[/tab]
[tab title=“Новини“]
Новини за филма тук [/tab]
[tab title=“Още за филма“]
БЕЗЗАКОНИЕ
Бележки по продукция
“Ние контролираме страха, разбираш ли? Без страха всички сме мъртви.“
Придобилият известност режисьор Джон Хилкоут /“Пътят“, “Предложението“/ ни поднася вълнуващо ярък отрязък от историята на американската престъпност в своя гангстерски епос “Беззаконие“. Филмът проследява истинската история на прословутите трима братя Бондюрант – контрабандисти, които правят скок към Американската мечта във Вирджиния през периода на Сухия режим.
Филмът е създаден по романизираната история на автора Мат Бондюрант за неговото семейство “Най-мокрият окръг в света“ и е събрал актьорски състав от талантливи и динамични звезди от новото поколение – Шая Ла Бьоф, Том Харди, Джесика Частейн, Джейсън Кларк, Миа Васиковска, Дейн Де Хаан – заедно с двама от най-прекрасните актьори на своето време Гай Пиърс и Гари Олдман.
Приковаващ вниманието, напрегнат разказ за престъпност и корупция, за лоялност и любов, за бруталност и нежност, “Беззаконие“ е богато допълнение към американския гангстерски жанр.
За продукията:
Хилкоут си дава сметка, че “Беззаконие“ му предлага възможност да приложи смел и новаторски подход към два от любимите си жанрове.
„Хареса ми света на романа, защото обичам уестърните, но всъщност имах предвид гангстерски филм. Бях се борил да го постигна през годините, защото има толкова много фантастични гангстерски филми, че ми бе трудно да направя поредния с нещо ново, което да кажа в него. А това беше ново. Не бях гледал гангстерски филм, чието действие се развива в земеделски район от
“Бони и Клайд“ насам. А незаконното производство на алкохол е преди всичко тема на комедии като “Смоуки и бандитът“. А този сюжет се основаваше на истински случай, което бе невероятно. Звучеше ярко, живо и уникално. Беше точно като за мен“, казва Хилкоут.
Хилкоут привлича стария си приятел и сътрудник още от художествената академия Ник Кейв да напише сценария и музиката, както го е направил за филма “Предложението“. Съвместните проекти на Хилкоут винаги са преплетени още в замисъла на филма и еволюират заедно. Тъй като действието в “Беззаконие“ се развива в гористата част на Вирджиния, речта на главните герои има специфична мелодичност, която Кейв включва в диалога, сякаш е музикална партитура.
“Песните на Ник са вдъхновени от разказа, което добавя нещо повече към сценария и най-вече придава музикалност на всички филми – казва Хилкоут. – В писането на Ник има ритъм, той се усеща в диалога, в градацията на сцените. Много тънко доловим е, но присъства. При “Беззаконие“ говорихме за адаптиране на романа – той за пръв път адаптираше книга, – но обсъдихме и каква ще е музиката. Когато Ник пише материала и музиката, това е един органичен процес. Първо идва музика, после сценарият и после пак музика.“
Авторът на римана Бондюрант е доволен, че именно Джон Хилкоут и Ник Кейв ще пренесат историята на големия екран. “Аз съм почитател на Джон Хилкоут, много харесвам “Предложението“ и “Пътят“. Почитател съм също на музиката и сценариите на Ник Кейв, така че бях извънредно развълнуван, когато чух, че той ще е сценаристът. Той свърши изумителна работа с адаптацията и съм поласкан, че до голяма степен е запазил моя език. За мен бе невероятна чест, че Джон и Ник адаптираха моята творба“, казва Бондюрант.
Шая Лебьоф се присъединява към екипа скоро след Хилкоут и Кейв в ролята на най-младия от братята Бондюрант – умният, чувствителен и с напредничаво мислене Джак. Следващите две години ще се окажат истинско пътуване с влакчето на смъртта, с фалстартове и разочароващи препятствия, но Лебьоф нито веднъж не се разколебава в своята отдаденост на “Беззаконие“, макар че междувременно звездата му засиява още по-ярко с поредицата “Трансформърс“.
Лебьоф е привлечен към проекта по безброй причини, сред които не на последно място е режисьорът Джон Хилкоут. “Аз съм му фен, бих приел да направя всичко с Джон – ентусиазирано споделя актьорът. – Филмите на Джон са много истински и откровени. Той е търсач на истината, невероятно интелигентен и със страхотен визуален стил. Той дава възможност на кадъра да диша, това е стара школа в духа на Джон Форд. Той умее да разкаже история в един кадър и оставя този кадър да свърши работата. Това е стил на работа, какъвто не бях срещал преди и бях много въодушевен от него.“
“Никога дотогава не бях играл подобна роля. Това е младеж, който се превръща в мъж в много отношения. Опитва първата си глътка домашен алкохол, първата целувка – разказва Лебьоф. – Филмът е и за семейство, което преминава през огъня. Те решават много проблеми едновременно. Междувременно силовият баланс се отклонява от Форест и Хауърд към Джак. Когато за пръв път срещате Джак, той прелива от разбиране и съчувствие, живее във ферма, а не може да гледа как братята му колят прасе. Такова съчувствие е спънка в престъпната му кариера, а това е семейство на престъпници. По онова време контрабандата с алкохол е била единственият достъпен изход за мнозина бедни и обезправени. Имат единствено уменията си. А дарбата на семейство Бондюрант е да прави алкохол.“
Той добавя, че Джак е очарован от контрабандистите, особено от гангстерите чикагски тип и това очарование до голяма степен определя мотивите и амбициите на героя. “Джак е от ново поколение. Той е гледал как мъже воюват с властите в стил Робин Худ, особено по времето на Сухия режим, и успяват. Те са новите американци. Хора, дошли от дъното, са съумели да си проправят път в живота до степен да са в състояние да издържат не само семействата си, но и цели общности. Семейството е начело на революцията в този конкретен момент. Контрабандистът е супергероят в този период, особено за двайсетинагодишен хлапак“, разсъждава Шая.
Лебьоф още не е международна звезда от първа величина, когато Хилкоут е впечатлен от играта на младия актьор в независимата драма от 2006 г. “Да откриеш светците“. Режисьорът си спомня: “Помислих си: кое е това хлапе? После го гледах в “Дистърбия“ и отново бях удивен от изпълнението му. После дойде “Трансформърс“, където макар и заобиколен от специални ефекти и роботи, Шая успя да създаде въздействащ пълнокръвен образ. Казах си, че е
много интересен и ще е чудесно да го видя как ще направи нещо по-неочаквано. Шая имаше обхвата да изиграе Джак, който изживява всяка възможна емоция от гняв и отчаяние до абсолютна радост и щастие. Лесно ми бе да го видя като млад човек от времето на Сухия режим. Той прояви голям интерес, бе страстно привлечен от проекта при първата ни среща и си остана такъв, разбрах, че това е човека за ролята. А аз съм много взискателен при кастинга.“
Междувременно Лебьоф е търсил възможности да работи с признатия английски актьор Том Харди. Двамата са се сприятелили, след като Лебьоф изпраща на Харди възторжен имейл по повод завладяващото му изпълнение в криминалния биографичен филм “Бронсън“, след което започват да си разменят сценарии. Лебьоф изпраща на Харди романа на Бондюрант, а после и сценария на Кейв. Харди харесва и двата и се оказва идеален за ролята на мълчаливия, безстрашен и вдъхващ страх Форест Бондюрант.
Хилкоут също има голямо желание да работи с Харди, с неговата наложила се репутация на изключителен талант. “Постоянно чувах за невероятен актьор на име Том Харди. Започнах да следя работата му и бях поразен – той беше удивителен. Също така можех да видя Шая и Том като братя. Подходът на Том към образа бе доста дързък – той виждаше Форест като матриарх и патриарх на семейството след смъртта на родителите, случила се наскоро. Искаше да изследва меката страна в характера на Форест и да го представи с ненатрапващ се и сдържан маниер“, отбелязва Хилкоут.
Австралийският актьор Джейсън Кларк завършва триото на братята в ролята на Хауърд, най-големият Бондюрант. Той е често пиян и трагично ненадежден, всичко у него е с преувеличени размери, може би като реакция на вътрешен смут, с който той е неспособен да се справи. Един от няколкото австралийци пред и зад камерата, той не познава Хилкоут и Кейв, преди да се включи във филма, но, разбира се, е голям фен и на двамата и един вид техен ученик.
“Сценарият беше прекрасен. Естествено, като австралиец отдавна съм почитател на Ник Кейв и познавах работата на Джон – “Предложението“ и “Духовете на цивилните мъртви“, а дори и негови оригинални проекти като студент във филмовия институт. Снимаха “Предложението“ в Уинтън, където съм роден. Много малко хора са ходили там, какво ли остава да снимат филм“, казва той. Всъщност Кларк се опира на живота си в Уинтън, за да обогати образа на героя си.
“Джейсън е от провинцията. Израснал е в затънтен край и е свикнал с провинциалното насилие, познанието за което приложи по много начини. Стараеше се с всички сили да помогне за филма“, споделя Хилкоут.
Според Кларк Хауърд смята връзката с братята си за единственото стойностно нещо в своя живот. За този душевно изтерзан човек обичта, която храни към братята си, е единственото облагородяващо го качество. Той отдава дължимото на екранните си “братя“ Лебьоф и Харди, задето са помогнали за изграждането на правдива братска връзка.
Кларк обяснява: “Отношенията ми с Шиа и Том на снимките и извън тях бяха отлични от първия ден. Ние сме от този тип актьори, които развиват образа чрез взаимодействие помежду си.“
Романтичната любов също е ключ към историята в “Беззаконие“. Във филма е дадено лирично описание на копнежа и нежността, които са също толкова част от света на братята, колкото са яростта и насилието. Джесика Частейн играе енигматичната Маги, която долита в света на семейство Бондюрант като екзотична птица, убедена, че е намерила мястото си. Ала Маги бяга от собственото си трудно минало, което неизбежно ще нахълта в новия й живот.
“Ролята на Маги беше мъчна за кастинг. Трябваше да намерим актриса с емоционалната дълбочина да предаде изживяваното, без да се казва много. Трябваше също така да притежава невероятна душевна сила, защото това е най-силният образ във филма, много по-силна е от всички братя.“
Беноа Делом, операторът, предлага среща с Джесика Частейн, която по това време е известна главно с работата си в театъра. Една среща е достатъчна да убеди режисьора, че е открил своята Маги. След като гледа някои от изпълненията й в киното, той разбира, че е открил златна жила. Частейн вече е почитателка на Хилкоут и мигом е грабната от “Беззаконие“. “Онова, което ме привлече към героинята, бе любовната история между Маги и Форест. Хареса ми идеята, че и двамата са наранени хора, които имат само един шанс за щастие.“
Частейн споделя повечето от екранното си време с тримата братя и безкрайно се наслаждава на компанията им. “Кастингът е невероятен. И тримата ми приличаха на братя, дори се държаха като такива. Сдърпваха се на игра, подхвърляха си глупави мъжкарски шеги, беше прекрасно да наблюдавам тази динамична връзка помежду им.“
Миа Васиковска играе Бърта, която членува в Дънкард – консервативна християнска секта, – но въпреки това успява да привлече вниманието на Джак Бондюрант и да спечели чувствата му. Накрая и тя му отвръща с взаимност, като изцяло се опълчва на семейството и своята общност. “Бърта ми хареса, защото има независим дух, привлече ме пътят, който изминава тя“, казва Васиковска. Освен че проучва основно религиозните секти на Дънкард и на Менонитите, актрисата взема уроци по мандолина, за да се подготви за ролята си.
Хилкоут се е запознал с Васиковска години преди това чрез общи приятели и от дълго време е впечатлен от таланта й и нейната зрялост. “Миа притежава съвършеното лице и излъчване за човек от тази религиозна секта. Дълги години бе учила балет и има елегантна и абсолютно правилна стойка. Тя е актриса с големи умения и широка палитра“, казва Хилкоут.
Влиянието на тези два женски образа – Маги и Бърта – и отношенията им с братята Бондюрант, са силно застъпени в романа и стават възлова тема в “Беззаконие“. “Харесва ми контрастът с присъствието на силни жени в гангстерски филм, това не е често срещано в съвременното кино – коментира Хилкоут. – Отношенията в сюжета са много специфични и свежи. Отношенията между тримата братя, както и отношенията между Форест и Маги са много сложни, необичайни и модерни. Докато отношенията между Джак и Бърта са познати открай време, там всичко е младост и невинност. Фактът, че Бърта, момиче от затворена религиозна общност със строги порядки, се свързва с контрабандисти на алкохол, е много интригуващ“, обяснява Хилкоут.
Джак се стреми да се изяви в далаверата с незаконно произвеждания алкохол и прибягва до техническите умения на приятеля си от детинство Крикет /Щуреца/. Ролята се изпълнява от изгряващата млада звезда Дейн Де Хаан. Крикет е нежна душа и практически е четвъртият брат Бондюрант. Хилкоут твърди, че заслугата за запознаването му с Де Хаан е на “фантастичния режисьор по кастинга“ Франсин Майслър, с която имат дългогодишно сътрудничество. Той също така хвали Де Хаан, че е извел образа извън рамките на проста карикатура. “Дейн откри верния тон за ролята още на прослушването. Пред нас мигом изникна Крикет. А ролята е много трудна за изпълнение. Този образ на провинциалист е до такава степен потопен в попкултурата, че тя става негов облик и Дейн съумя да го предаде. Спомням си как някой разказваше за Апалачите, които са известни с крайната си бедност и са изолирани от останалия свят, но и там има хора, които при подходящото образование и възможности могат да постигнат невероятни неща и не само могат, а действително ги постигат в рамките на този свят. Крикет е тъкмо от тези хора, той практически изобретява Наскар. Наскар се е родил от стремежа на производителите на незаконен алкохол да избягат от закона. На пръв поглед Крикет е незначителен и тъп, но Дейн по прекрасен начин внуши голямото сърце и интелигентността на героя“, казва Хилкоут.
“Беззаконие“ е третият филм, в който си сътрудничат Хилкоут, Кейв и сънародникът им австралиец Гай Пиърс след “Предложението“ и “Пътят“. Пиърс е възхитен да се присъедини към колегите си особено в толкова колоритна роля като тази на Чарли Рейкс, корумпираният и садистичен човек на закона от Чикаго, който е твърдо решен да съсипе клана Бондюрант.
Актьорът високо оценява стилистичното обрисуване на Рейкс от страна на Кейв. “В типичен за Ник Кейв дух Рейкс е образ с много специфични особености и детайли. Той е много пристрастен в преценката си за хората, което си проличава още при пристигането му в града. Беше истинско удоволствие да изобразя незачитането му към хора като момчетата Бондюрант. Той излъчва крайно презрение към тях и към самото им съществуване“, обяснява Пиърс. И на Хилкоут, и на Пиърс им се нрави перспективата Пиърс да изиграе толкова отблъскващ и сложен герой. “Харесваше ми идеята Гай да играе злодея и знаех, че е способен на това. На този етап от кариерата си той може да изиграе всичко.“
Някъде в зоната между добрите и лошите е чикагският гангстер Флойд Банър, който е и враг, и приятел на братята Бондюрант. При положение, че Флойд Банър има мимолетно присъствие във филма, на Хилкоут му е нужен актьор, който да съумее да предаде харизмата и дръзкият ентусиазъм, които биха впечатлили млад контрабандист като Джак, и се смята за истински щастливец, когато Гари Олдман е ангажиран за ролята.
“Гари Олдман е един от големите актьори на своето поколение. Той е невероятно прецизен в работата си и в същото време излъчва неоспорима властност. Опитвах се да се сетя за чикагски гангстер, който да притежава това плюс истински витален чар, какъвто Гари без съмнение излъчва. Не бях го виждал преди в подобен образ, а обичам да откривам актьори, които напълно влизат в образа, но също така прибавят и нещо свежо към него. Гари удовлетвори всичките ми изисквания и бяхме много радостни да работим с него“, казва Хилкоут.
Феновете на Хилкоут и Кейв ще забележат дясната ръка на Флойд – Гъми Уолш, изпълнен от Ноа Тейлър, който последно работи с кинотворците в “Предложението“. Самият Кейв също се появява в “Беззаконие“ в ролята на гангстер. Уви, дните му на контрабандист, както и сцените във филма, се свеждат до числото едно.
“Беззаконие“ е заснет за 43 дни в околностите на Пийчтрий Сити, Джорджия, което е предградие на Атланта. Локацията се оказва голям плюс за продукцията по много причини, включително широк спектър от сгради, датиращи от времето на Сухия режим или по-ранни. Един рядко използван лунапарк в Гей, Джорджия е вторична локация за продукцията, като предлага множество нереставрирани сгради от периода.
Друга локация, която си струва да се отбележи, е Ред Оук Крийк Бридж – най-дългият покрит мост в Джорджия. Построен през 40-те години на 19-ти век от освободения роб Хоръс Кинг, той още се използва днес и е чудесен фон за една от сцените във филма. Историческият град Харълсън, Джорджия става Роки Маунтин, Вирджиния, където Джак за пръв път зърва своя идол Флойд Банър.
Макар действието на филма да се развива през 30-те години на 20-ти век, Хилкоут вижда паралели между онова време и съвремието, особено в яростната независимост на братята Бондюрант и недоверието им към правителството, олицетворено от новия човек на закона, помощник-шерифът Рейкс. “Има много паралели, било е време на голям смут. Налице е мащабна икономическа криза, каквато имаме днес. Има природни катаклизми, опустошителни прашни бури, които отразяваме във филма. Съществува невероятен дисбаланс между бедни и богати. Бих казал, че корупцията и безпомощността на хората, които се опитват да постъпват правилно, но са потъпквани от по-могъщи и крайно цинични сили, днес са дори още по-ярко изразени. Въвеждането на модерни технологии – днес това е дигиталната и интернет епоха, а тогава са били картечниците, бързите коли. Тогава се слага началото на модерните медии с влиянието на радиото. Освен това присъства и налудничавият закон за сух режим, който твърде много наподобява безумната ситуация с Мексико и картелите в смисъл на това кой извлича полза от
поставянето на известни субстанции извън закона, кой ги контролира и кой прави пари“, казва Хилкоут.
Един от начините, по които Хилкоут и Кейв внушават сходствата между тогава и сега е чрез музиката. Те смесват жанрове, творци, периоди и създават знаково звучене на филма. “Хълмовете на Вирджиния са били пълни с бедни бели и чернокожи хора. Мисля, че именно затова музиката от тази епоха е толкова богата, съществува интересно кръстосване между блус и госпъл на афроамериканците с кънтри музиката на този регион, която е шотландско-ирландска – отбелязва Хилкоут. – Имаме Рейф Станли, кънтри блуграс певец, който пее “Бяла светлина, бяла топлина“ на Велвет Ъндърграунд, а тя е за наркотици. Тогава незаконният алкохол се е приемал като дрогата днес. Също така Емилу Харис пее “Песента на змията“ на Таунс Ван Занд, която аз си набелязах като песента на Форест. Той е малко нещо като змия, но това е любовна песен, а у него го има този контраст. Умишлено подбрахме певци като Рейф Станли и Емилу Харис за песни, които не са стандартни за тази епоха, но имат качества да навяват спомени. Музиката е една динамична и еклектична смесица – стари певци от Нашвил, съчетани със стари пънкари. Създава някаква първична кинетична енергия. Твърде много в духа на братята Бондюрант.“
[/tab][tab title=“Рецензии“]
Скоро [/tab][/tabs]